روانسنجی (Psychometrics) چیست؟

روانسنجی

.

 

در روان شناسی مجموعه شیوه‌هایی که به روان شناس کمک می‌کند تا پدیده‌های روانی انسان را از حالت کیفی به حالت کمی (عددی) در آورد اصطلاحا روان سنجی (Psychometrics) می‌گویند.

روان سنجی در معنای وسیع کلمه به معنی استفاده از روشهای آماری و آزمایش و در معنای محدود کلمه به معنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری پدیده‌های روانی است.

انسانها در همه دوران به این موضوع علاقه داشتند که یکدیگر را شناخته و طبقه بندی کنند.

این طبقه بندی و شناخت هم شامل مسائل جسمی (نظیر قوی و ضعیف ، سالم و بیمار و …) و مسائل روانی و ذهنی (نظیر هوش ، استعداد ، شخصیت و …) بوده است. در عصر حاضر نیز این مسئله به موضوعی بسیار مهم و حیاتی تبدیل شده است و اهمیت روان سنجی در این است وسایل علمی لازم را برای این شناخت و طبقه بندی در اختیار جامعه و متخصصان علوم انسانی قرار می‌دهد.

در واقع اهمیت روان سنجی در دل سوالاتی از قبیل : چه کسی با هوش یا عقب مانده است؟ ، یک فرد بخصوص چه نوع استعدادی دارد؟ و یا چگونه می‌توان به شناختی از شخصیت و خصوصیات فردی افراد دست یافت؟ قرار دارد.

کاربرد روانسنجی کجاست؟

تقسیم گیری مستلزم آن است که افراد بتوانند میزان موفقیت خود را در آینده در زمینه معینی نظیر پیشرفت تحصیلی یا شغلی پیش بینی (Prediction) کنند.

روان سنجی برای اندازه گیری توانایی پیشرفت تحصیلی و سایر ویژگیهای افراد بکار می‌رود. در واقع پیش‌بینی بر داده‌های کمی معتبرتر و دقیقتر از تفکر واهی است. همچنین برای شناخت بهترو بهبود افراددرروابط فردی وبین فردی کمک می‌کند.

روانسنجی علمی تازه متولد نیست بلکه برای مردم ما ناشناخته است.

اگربخواهم مثال بزنم شما برای تشخیص بیماری تان پزشک معالجه تان ازابزارهای متفاوت مثلMRI و آزمایش خون و …. استفاده می کند تا بتواند برنامه ی درمانی درستی را درپیش بگیرد. 

علم روانسنجی مانند همان ابزارهاست. یک مدرک قابل اعتبار قابل استناد به روانشناسان و روانپزشکان، تا بتوانند برنامه ی درمانی درستی انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که تحلیل و تفسیر هرتست انتخابی درحوزه تخصصی روانسنج است.

به نوعی نوع تحلیل و تفسیر و پردازش اطلاعات به وسیله ی آنها، با دیگرانی که تنها آموزشی درکارگاهی دیده اند فرق می کند.

 در دپارتمان روانسنجی خانه آینه مجموعه کاملی از تست های روانسنجی استاندارد و نرم شده براساس فرهنگ ایرانی موجود است.

شامل تستهای شخصیت و اختلالات بالینی و رشد و هوش سنجی در همه‌رده های سنی.

به طور مثال  mmpi که تستی شناخته شده برای شخصیت است و با neo که بینش شخص را ارزیابی میکند.یا وکسلر برای شناسایی ضریب هوشی و مشکلات یادگیری.

لازم به ذکراست هرتست براساس نیاز انتخاب میشود.

برای نوبت گیری از کارشناسان مشاوره فردی ثبت نام کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم