روانشناسی کودک

روان درمانی و یا مشاوره کودک به کودکان کمک می کند تا غم، خشم، یا احساسات و افکار دردآور یا گیج کننده خود را حل کنند.

این امر معمولاً اثرات سودمندی بر روابط کودکان در خانه و مدرسه و رفتار آن ها دارد.

چراکه کودکان اشتغال ذهنی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند و بهتر تمرکز می کنند.

از این رو کودکی که تحت روان درمانی قرار می گیرد می تواند از فرصتهای زندگی استفاده بهینه تری داشته باشد.

از آن جا که کودکان شناخت کاملی از هیجان ها و احساساتشان ندارند، رواندرمانگران کودک برای کمک به کودکان در جهت درک احساساتی آموزش دیده اند که آن ها امکان صحبت کردن در مورد آن را ندارند.

روان درمانگران کودک چگونه به مشکل کودکان پی میبرند؟

آنها این کار را از طریق بازی درمانی، نقاشی و صحبت در مورد اتفاقات و تجربیات کودک انجام می دهند.

درمانگر با کمک این ابزارها و گاه با استفاده از آزمون های روانشناختی، کودک را مورد ارزیابی و تفحص قرار می دهد و از این طریق به کشف  ریشه مشکلات کودک نائل می آید.

کودک بی‌آنکه بداند مسائل خود را به روانشناس عرضه می دارد، معمولا کودکان از مشکلات خود حرفی نمی زنند بلکه این مسائل و مشکلات را در قالب بازی ها و نقاشی های خود بروز می دهند.

مشاور و روانشناس کودک

روانشناس کودک با ترکیب کردن مهارت‌های مشاوره‌ای کلامی و استفاده از ابزارها و آزمون‌ها، نیاز کودک را درک کرده و در راستای درمان گام بر می‌دارد.

روانشناسان کودک با خود کودک کار می کنند اما ممکن است با خانواده او هم جلساتی داشته باشند. 

روان درمانی کودک هنگامی ارائه می شود که مشکلات روانی یا عاطفی برای مدتی ادامه داشته باشد یا کاملاً شدید باشد و کودک از مسئله ای رنج ببرد که همه در مورد آن مشکل گیج شده و هیچ کس کاملاً مشکل کودک را درک نمی کند.

برای درمان چه مشکلاتی به مشاور یا روانشناس کودک مراجعه کنید

روان درمانی کودک می تواند به طیف وسیعی از مشکلات کمک کند از جمله: اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری، قلدری، بیش فعالی، عزت نفس پایین، صدمه به خود، اوتیسم، اختلالات یادگیری و … .

ممکن است مشکلات کودکان در واکنشی به حوادث تلخ یا دشوار زندگی باشد و یا ممکن است این مشکلات بدون هیچ دلیل مشخصی آغاز شده باشد.

گاهی مراجعه به روانشناس کودک در کودکی، فرزند شما را از مشکلات پیچیده‌ای که ممکن است در بزرگسالی گریبانگیر او شود مصون می دارد.

تا دیر نشده به فکر حل مشکلات کودکانمان باشیم.

مشاور نوجوانان

یکی از مهمترین، حساس ترین و چالش برانگیزترین مراحل زندگی، مرحله نوجوانی است. نوجوانان به سبب مواجهه با تغییرات زیستی، فیزیکی، هورمونی، روانشناختی، شناختی و کسب هویت، شروع به درک دنیا از زاویه دیگری می کنند. این دنیای نو با فشارهای تازه و جدیدی همراه است. برخی از چالش‌هایی که نوجوانان با آن مواجه می‌شوند فرایندی طبیعی از رشد است، مانند تجربه‌ی ایده‌های جدید، طرز رفتار و برخورد با گروه‌های همسن و تغییرات در هویت، سلایق و خلق و خوی. اما برخی دیگر از این چالش ها نشانه ای از مشکلات ریشه ای تری است که اگر به موقع پیگیری نشود ممکن است به مشکلات درازمدت در آینده و بزرگسالی آن ها منجر شود.

نوجوانی سن تغییر و افزایش هورمون‌ها است و بدن و فیزیولوژی آن در حال تحول است. گاهی نوجوانان به شدت احساساتی و زودرنج به نظر می رسند و گاهی بسیار پرخاشگر و عصبانی، برخی از آن ها به شدت کمالگرا و تک بعدی می شوند و برخی دیگر دچار سستی و بی هدفی. نوسانات خلقی در پسرها به علت مقادیر زیاد تستسترون و در دخترها به علت هورمون استروژن ایجاد می شود. این علائم همگی نشان دهنده این هستند که نوجوان در حال گذراندن دوران بلوغ و فراز و نشیب‌های آن است. بلوغ دختران و بلوغ پسران و تغییرات رفتاری و روانشناختی ناشی از آن می‌تواند بر رابطه نوجوان با خانواده و دوستان و مدرسه و دیگر تأثیرگذار باشد. نوجوانی دوره ای پرهیجان، زیبا، پر فراز و نشیب و پر چالش است و اکثر نوجوانان با کمک و راهنمایی یک مشاور خود و همراهی خانواده خود این دوران را به خوبی سپری می کنند.

سال‌های نوجوانی یکی از چالش برانگیزترین مراحل برای نوجوانان و والدین است. مواجهه نوجوانان با فشارهای جدید ممکن است برای خود نوجوان و خانواده اش بسیار پر استرس باشد. نوجوانان ممکن است برای حل این مشکلات به مشاوره نیاز داشته باشند. مشاوره به نوجوان شما کمک می‌کند زندگی بهتری برای خود بسازد، بجای احساساتی عمل کردن از خرد خود یاری بگیرد و از بهترین روزهای زندگی خود به نحو احسنت استفاده کند. یک مشاور روانشناس دلسوز می‌تواند به تعامل شما و نوجوانتان کمک کند و به او کمک کند تا از خطراتی که در آینده او را تهدید می کند خود را مصون بدارد.

برای مشاهده سایر خدمات مرکز روانشناسی و روان درمانی خانه آینه کلیک کنید

برای نوبت گیری از کارشناسان مشاوره فردی ثبت نام کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم